dimarts, 13 de gener del 2015

MONTSIÀ (LA TORRETA) 13km. Desnivell acumulat 850m.

Recorregut circular i carener per la calcària Serra de Montsià integrada en la Serralada Litoral, des d’on, per la seva estratègica situació, gaudirem d’unes magnífiques panoràmiques de tota la zona: Delta de l’Ebre; serres de Godall, Ports de Beseit, Serra de Cardó...; el corredor prelitoral amb Amposta, Tortosa, Ulldecona... Ascendirem pel barranc de l’Astor partint de prop del pàrquing, punt a què s’accedeix a través de camins rurals que es poden agafar des de Freginals o les Ventalles. Des d’allà començarem a pujar per una pista que aviat trobarem barrada per una carena i que travessa una finca amb oliveres, per arribar poc després al refugi Enric Aiguadé, gestionat per la UE d’Ulldecona. A partir d’aquest punt el camí s’enlaira pel vessant dret del barranc entremig d’antigues terrasses de conreu, fins arribar al collet del barranc de l’Astor on el PRC-94 per on veníem, s’ajunta amb el GR-92, que seguirem a la dreta fins el Mas de Comú. Des del Mas de Comú un corriol amb fort pendent ens durà al coll de la Font del Teix, on arribarem després de superar un grau seguint marques de color verd i algunes fites. Des d’allà i sense dificultat assolirem la carena que ens durà en pocs minuts al vèrtex geodèsic de la Torreta de Montsià, amb excel•lents vistes en totes direccions: gairebé tot el cordal de la Serra del Montsià, el corredor prelitoral i les serres de Godall i els Ports de Beseit, Ulldecona i les diferents localitats de la contrada, Vinaròs i el nord del País Valencià... destacant les extraordinàries vistes de la Punta de la Banya, la badia dels Alfacs i el conjunt del Delta de l’Ebre. Retornant al coll carenarem fins a la Foradada, després de passar per la Tenda, la Trencada i algunes cotes secundàries amb els seus respectius colls, tot gaudint d’espectaculars vistes a banda i banda del cordal. Retornant pel GR-92 en direcció a Ulldecona i el Mas de Comú, retrobarem el PRC-94 des d’on desfarem el camí de pujada pel barranc de l’Astor fins al cotxe. Finalment cal tenir en compte que convé ser previsors pel que fa a l'aigua, ja que, tot i alguna font, no hi ha garanties que en trobem durant tot el recorregut.